Dodelijke fietsongevallen onder 75-plussers

De afgelopen twintig jaar ligt het aantal fietsdoden rond de 200 per jaar. Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde leeftijd van de slachtoffers de laatste jaren is gestegen. 

Een van de redenen is dat ouderen niet gewend zijn aan de snelheid van de e-bike. (https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/dodelijke-fietsongevallen-sterk-toegenomen-onder-75-plussers-hoe-kan-dat/?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=dmd-radar&utm_campaign=Nieuwsbrief%20vrijdag%2021%20april&at_medium=email&at_emailtype=retention&at_campaign=avrotros_dmd_radar&at_send_date=20230421#at_emailtype=retention&at_medium=email&at_campaign=avrotros_dmd_radar&at_send_date=Nieuwsbrief+vrijdag+21+april) Men rijdt te hard en remt te laat. Maar wat is er nog meer aan de hand?

ANBO en Veilig Verkeer Nederland pleiten voor een cursus (https://nos.nl/artikel/2355841-ouderen-verongelukken-vaker-op-de-fiets) wanneer een fiets of e-bike wordt aangeschaft. Ze vrezen dat als er geen maatregelen worden genomen, het aantal dodelijke ongelukken onder senioren (https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/dodelijke-fietsongevallen-sterk-toegenomen-onder-75-plussers-hoe-kan-dat/?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=dmd-radar&utm_campaign=Nieuwsbrief%20vrijdag%2021%20april&at_medium=email&at_emailtype=retention&at_campaign=avrotros_dmd_radar&at_send_date=20230421#at_emailtype=retention&at_medium=email&at_campaign=avrotros_dmd_radar&at_send_date=Nieuwsbrief+vrijdag+21+april) zal blijven toenemen.

 

 

sro-fiets-nieuwsbrief-mei sro-fiets-nieuwsbrief-mei