Neptelefoontjes

Hoe probeert men via de telefoon uw privé gegevens te stelen?

Wat is Spoofing

Bij spoofing wordt er een trucje gebruikt om een andere identiteit aan te nemen. Spoofing betekent letterlijk ‘nabootsen’.

De oplichtster (man of vrouw) kan zich telefonisch voordoen als een vriendelijke medewerker van uw bank. Het telefoonnummer wordt gemanipuleerd, waardoor ook daadwerkelijk het telefoonnummer van de bank op uw telefoon verschijnt. De oplichterster zegt dat er wat mis is met uw betaalrekening of bankaccount. Men vraagt u om geld over te maken naar een zogenaamde kluisrekening of veilige rekening. Ook kan de oplichter vragen om privégegevens of inloggegevens.

Als u hier geen gehoor aan geeft vraagt men vaak, naar uw mailadres.

 

In die e-mail of sms wordt gevraagd om te klikken op een link of bijlage. Dit is Phishing: letterlijk hengelen. De link leidt naar een valse website die sprekend lijkt, op de echte website van uw bank. Op de website wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen of in te loggen. Ook wordt vaak gelijk gevraagd, om op die manier geld over te maken omdat uw rekening niet veilig is, voor fraudeurs! 

Trap er niet in: eerst checken, dan pas klikken. Als de site van de bank niet begint met een slotje en https:// is het niet veilig!

Als u het niet vertrouwd: bel de bank. Bel NIET het nummer van de bank uit de link, deze kan nep zijn. 

De bedrieger kan zich ook voordoen, als medewerker van een organisatie, belangenvereniging, de belasting, of als medewerker van een helpdesk. Men probeert u ervan te overtuigen om gelijk geld over te maken. Of met een leuk sociaal gesprek belangrijke informatie, van u los te krijgen zoals uw inloggegevens, pincodes of beveiligingscodes. Soms is men zo brutaal om direct toegang te vragen tot uw computer!
 

Dus pas op:
Banken en andere organisaties zullen NOOIT om persoonlijke inloggegevens/informatie vragen. Men zal NOOIT vragen om geld over te maken naar een andere rekening.
Vertrouwt u het niet helemaal? Heeft u een raar ‘onderbuik’ gevoel?  Vertrouw op uw intuïtie en verbreek de verbinding. Zoek zelf het telefoonnummer van de bank of die instantie op en doe navraag! 

 

Bent u toch slachtoffer geworden? 

Trek u niets aan van uw gevoel van ‘minder alert’ te zijn geweest. Meld het gebeuren onmiddellijk bij uw bank. Doe altijd aangifte bij de politie. Meld het bericht ook als u geen slachtoffer bent geworden via de website van Fraudehelpdesk.nl.  

 

Meer informatie en tips

Op www.veiliginternetten.nl (http://www.veiliginternetten.nl)  en www.veiligbankieren.nl (http://www.veiligbankieren.nl) vindt u tips.

 

telefoon-16bij9 telefoon-16bij9